Målet för Skolverket med
denna satsning är att öka elevers och barns intresse och kunskap inom
naturvetenskap och teknik. Fram till 2016 pågår Naturvetenskaps- och
tekniksatsningen som erbjuder förskolor och skolor stöd för att utveckla
undervisningen i naturvetenskap och teknik. Denna satsning vänder sig till
lärare och förskollärare samt till rektor, förskolechef och huvudman.
Skolverket ska lägga ut/lagt
ut undervisningsstöd för lärare, man har genomfört/genomför en konferensserie
för lärare och skolledare i gymnasieskolan. Man har också ett nationellt
nätverk med NT-utvecklare (dock inte på gymnasienivå).
Konferenser
Konferensserierna riktar sig till gymnasielärare som
undervisar i naturvetenskapliga ämnen och teknik samt skolledare. Anmälan till
träffarna görs på Skolverkets webbplats några veckor innan respektive
konferenstillfälle.
Tid och plats
Ort
|
Datum
|
||
Västerås
|
|
|
|
Skelleftå
|
|
|
|
Norrköping
|
|
|
16 september 2015
|
Skövde
|
14 oktober 2015
|
2 mars 2016
|
21 september 2016
|
Kristianstad
|
18 november 2015
|
6 april 2016
|
5 oktober 2016
|
Stockholm
|
1 oktober 2015
|
18 februari 2016
|
17 november 2016
|
På varje ort arrangeras en konferensserie i tre steg
utspritt över tre terminer.
Jag var själv med i Skellefteå 18 februari 2015 och jag tror
alla som jobbar med Teknik och Naturvetenskap kommer att tycka att
konferenserna är intressanta.
På www.skolverket.se/nt under Gymnasieutbildning->Ämnesövergripande
Kan du läsa:
Ett sätt för dig som lärare att skapa helheter i elevernas
utbildning är att samarbeta med kollegor i andra ämnen. Ämnesplanernas mål
liknar ofta varandra, olika ämnen emellan. Även olika ämnens centrala innehåll
kan ha många beröringspunkter som öppnar för ämnesövergripande arbetsområden.
Du som har en eller flera kollegor som
du planerar samarbeten med - här finns stödmaterial för dig. Alla material är
användbara i enskilda ämnen också.
Nytt stödmaterial under våren 2016 programmering och kemi
Jag kommer tillsammans med en kemilärare att under hösten 2015
jobba fram ett material där vi arbetar med de tre aggregationsformerna, fast
flytande och gas. Jag kommer i min kurs Programmering 1 att ta två elever och
sätta ihop dem med tre elever som läser Kemi 1. Denna grupp ska sen utveckla en
app som går att köra i en mobiltelefon/surfplatta och som ska simulera dessa
aggregationsformer på något sätt. Tanken med detta är att genom att jobba med
de modeller som finns för atomer och molekyler fördjupa förståelsen av atomer,
molekyler och bindningar m.m. i Kemi 1 och i Programmering 1 lära sig
grundläggande programmering samt jobba i skarpt läge med extern (kemi eleverna)
uppdragsgivare. Förutom detta så ska de utveckla sin förmåga att jobba i grupp
i projektform. Planera, genomföra och redovisa sitt resultat. Detta kommer
förhoppningsvis hjälpa dem att ha väl på fötterna när de i årskurs 3 ska göra
sitt gymnasiearbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar