Reflektion på KEA projektet pass 5 programmeringen
Jobbade med struktur och kommentering av kod. Bra som grund
för vidare diskussion om vad som ger ett E-, C- och A-betyg vad gäller
skolverkets kunskapskrav. Användargränssnitt behandlades och vi hade bra
diskussioner över hur man kunde anpassa knappar och boxar så att man utnyttjar
varje sida i sin applikation på bästa sätt. Alla hängde med och jobbade på bra.
Verkar som att de tycker det är skönt att få jobba själv efter att eleverna har
jobbat i grupp med ettorna.
Alltid en utmaning att jobba i grupp även om man har ett
gemensamt mål med sitt arbete.
Vissa elever ser man koppla det vi lär oss under
programmeringslektionerna till de kemi projekt som vi kör genom att de pratar
om det med de andra programmerarna som är i samma projektgrupp.
Dags att ha användargränssnitt på Bild lektionen – kopplingen mellan bildämnet
och programmering: Reflektion på KEA projektet pass 6 programmering
Fortsätter att jobba med användargränssnitt och det visar
sig att elever inte är så vana vid vad detta är. Lite förvånande att få alla
frågor med tanke på att eleverna möter detta hela tiden i alla appar de
använder på sin mobil och surfplatta. Kanske detta är något som skulle kunna
integreras i grundskolan.
En framtida lektion på Bilden i framtiden: ”I dag ska vi
tala om användargränssnitt, vet ni vad det är? ...Vi ska träna på att rita en
bra startskärm. Hur tycker ni att en bra startskärm ska se ut? Kan ni ge något
exempel?”
Faktum är att redan idag står det under Bild->ämnets
syfte:
”Undervisningen ska bidra
till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika
medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och
kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper
om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid.”
Så om man vill plocka in
mediet ”appar” och anser att ”appar” ingår i ”bildbudskap… nutid” så tycker jag ovanstående lektionsupplägg för en
lektion i bild fungerar redan i dag på vilken grundskola som helst.
Varför inte testa det som finns i denna film
Spola fram till 7 minuter och 40 sekunder för att se
vad man skulle kunna göra under en Bild lektion.
För att se vad resultatet kan bli så spola fram till 13
minuter och 30 sekunder för att se resultatet av ett sådant grupparbete.
Reflektion på KEA projektet pass 7
Samarbete mellan programmerare och kemister.
Grupperna jobbar vidare och nu börjar rollerna sätta
sig lite mer och man börjar kunna se simuleringar lite här och var.