Under pass 11 så var Skolverket med och filmade. Först
filmades en intervju med en grupp elever sen var det lektionen och sist så
filmades en intervju med kemiläraren och mig.
Den färdiga filmen ska antagligen läggas upp på www.skolverket.se/nt.
Vissa grupper börjar bli klara med både användargränssnittet
och simulering medan andra inte kommit så långt. Samarbete är A och O när det
gäller att komma någon vart i en grupp.
Under pass 12 jobbade programmerarna själva med att göra
klart sina startsidor och simuleringar.
Varför vi gör detta projekt på Teknikprogrammet
Övergripande
Utifrån
teknikprogrammets examensmål genomförs detta projekt för att stödja eleverna
att kunna utifrån ett större problem eller frågeställning kunna dela upp detta
i mindre delmoment, fördela dessa i en arbetsgrupp och lära sig ta ansvar för
sin del av att lösa problemet eller frågeställningen. En förutsättning för
detta är en tydlig struktur och tydlig rollfördelning.
Detta
projekt bygger kring naturvetenskaplig modellering samt simuleringar av
modeller vilket tydligt framkommer i teknikprogrammets examensmål. Projektets
upplägg uppmuntrar också eleverna att jobba visuellt med presentationen av
resultatet. I slutet av projektet uppmanas eleverna att bedöma sin färdiga
produkt utifrån den kemiska modell de valt samt vilka generaliseringar de gjort
i utförandet av simuleringen. Detta utvecklar elevernas förmåga att bedöma sitt
arbete och kanske visa på förslag till förbättringar.
Saxat ur
Teknikprogrammets examensmål:
“Utbildningen ska bygga på ett etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt
till teknik och ett kritiskt, kreativt och konstruktivt tänkande ska främjas.
Utbildningen ska också innehålla kreativa och problemlösande
arbetsformer samt ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett
tvärvetenskapligt förhållningssätt. Teori och praktisk tillämpning ska samverka
och utbildningen ska ge eleverna kunskaper om och färdigheter i att samarbeta
med andra. Eftersom utveckling av teknik ofta sker i projektarbetsform, ska
utbildningen ge kunskaper om projektarbete och färdigheter i att arbeta i
projekt såväl enskilt som i grupp. Centralt för teknikutveckling är att
analysera, modellera, simulera, rimlighetsbedöma, utveckla, se samband, dra
slutsatser och argumentera utifrån resultatet. Utbildningen ska därför utveckla
elevernas förmåga att analysera och förstå tekniska system.
Utbildningen ska vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal,
skrift och visualisering.
Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och digitala medier för att
eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt innehåll och framställa
modeller.”
Med tanke
på gymnasiearbetet som ska genomföras i årskurs 3 så lägger detta projekt
grunden för dels formalia vad gäller skrivande av rapport samt
projektarbetssättet.
Förberedelse för gymnasiearbetet: “Det ska utföras på ett sådant sätt
att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar
ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet.”
Kemi 1
Modeller har en central roll i kemiundervisningen. Modeller beskriver på
ett överskådligt sätt komplexa system som involverar flera aspekter av
naturvetenskapliga principer.
Samarbetet med programmering ger eleverna möjlighet att visualisera och
bygga upp modellerna från grunden. Detta ger dem en unik insikt i modellernas
olika beståndsdelar, men även i deras begränsningar. Förhoppningen är att
eleverna inte bara blir presenterad för en modell som de förväntas förstå utan
måste kunna motivera skeendena i modellen.
Varför vi valt att modellera de tre aggregationsformerna beror dels på
projektets tidsmässiga placering i förhållande till kursupplägget, samtidigt
som det kopplar ihop centrala delar av innehållet i kemikursen. Jag tänker då
främst på uppbyggnaden av materia, via kemisk bindning och hur energin påverkar
materian. Detta är något som eleverna måste ta hänsyn till i projektet när de
väljer kemiska ämnen att presentera i sina modeller.
Projektformen gör att eleverna hittar sina egna vägar till kunskap där
tidigare kunskaper byggs på, och utvecklas i en takt som eleverna själva
bestämmer. Tidigare kurser har jag upplevt svårigheter i att individanpassa
kunskapsnivån.
Programmering blir ett verktyg för skapande av realistiska modeller.
Självklart kan många kopplingar göras till examensmålen för
teknikprogrammet, såväl som till ämnesplanen för kemi. I examensmålen framhålls
kopplingen mellan att undersöka, beskriva och systematisera kemiska företeelser
och göra kopplingar till tekniska processer.
Programmering 1
Teknikprogrammets
examensmål:
“Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik
utvecklas och ska därför ingå i utbildningen.”
I detta projekt är tanken att eleverna som läser programmering 1 kursen
får jobba mot krav som kund (kemieleverna) ställer. Slutmålet är också att få
fram en produkt som sen kan lanseras på marknaden genom att publicera den
färdiga applikationen via Windows App Studio eller med Azure web app eller
Cordova mobile app.
Programmål
för teknikprogrammet:
“Skolan skall ansvara för att eleverna vid fullföljd utbildning:
● har praktisk
handlings- och problemlösningsförmåga, individuellt och tillsammans med andra,
i teknikutveckling, teknikanvändning och teknisk kommunikation,”
“Skolan skall ansvara för…
● kan
använda datorer och informationsteknik på ett sätt som stärker förståelse,
begreppsutveckling och kommunikation samt har kunskaper om
informationsteknikens möjligheter och problem,”
En av de viktigaste tankarna med detta projekt är att stärka
förståelsen av modeller i naturvetenskapen och förståelsen för hur modeller kan
visualiseras i en interaktiv miljö mot användaren, som i detta fall är
kemieleverna.
Programmering, under ämnets syfte:
“I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta i
projekt och att enskilt eller i grupp utföra programmeringsuppgifter av
varierande komplexitet och inom olika tillämpningsområden.”
Att jobba med ett större projekt ger eleverna möjlighet
att lägga sig på den svårighetsnivå som de klarar av vad gäller att planera,
implementera och redovisa en större programmeringsuppgift. Möjligheten till att
se ett större sammanhang av att lära sig nya saker och en viss press från
extern kund kan ge eleverna högre motivation till att ta åt sig ny kunskap.